Les mer i detalj om alle sesjonene du kan få med deg nedenfor eller se på nettsiden: www.mediedager.no.

Kortfattet søknad og CV sendes til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. innen (NY FRIST:) 8. mai kl. 14:00. For deg som får plass, vil du få beskjed samme dag. Påmeldingen er bindende. Egenandel kr. 500,-.


Deltagere: 10 stk
Tidspunkt: Fredag 11. mai 13:15 - 17:30
Sted: Bergen, Grieghallen
Målgruppe: Produsenter og filmskapere med TV fokus
Egenandel: 500,-

--------------------------------
Spill: nye brikker i bransjen
Fredag 11. mai kl. 13:15 til 14:15, Klokkeklang

Norsk spillbransje har hatt en opptur i løpet av de siste årene, med snakkiser som Wordfeud og Tromsøselskapet Playfish. Flere norske spill utvikles i sammenheng med annet medieinnhold og stadig flere norske medieaktører har fått øynene opp for å utnytte spillkonsepter som en utvidelse av eget programtilbud. Hva kan mediebransjen lære av norske spill? Hvilke muligheter for samarbeid finnes mellom norske spillutviklere og mediebransjen for øvrig? Selskapene vil diskutere hvordan spill kan bidra til å utvide et eksisterende medietilbud, og hvordan spillelementer og interaktive fortellinger kan skape nytt medieinnhold i tradisjonelle kanaler.

Paneldeltakere er Tinka Town (Ravn Studio Kreativ leder, medeier/gründer), Erling Ellingsen (Funcom, Director of Communications) og Fredrik Sundt Breien (Turbo Tape Games, daglig leder). Sammen vil de gi et innblikk i hvordan man kan benytte spill for å skape mer bredde i innholdet og for å nå en større målgruppe. Moderator: Rune Håkonsen. Kommentator og programleder, NRK


MAD MEN - verdens stiligste tv-serie
Fredag 11. mai kl. 14:30 til 15:15, Peer Gynt

Velkommen til Sterling Cooper Advertising Agency. Velkommen til Don Drapers mørke hemmeligheter og en hverdag blant drinkeglass og velkledde kolleger på Madison Avenue.
Mad Men ble dramaserien som ikke liknet på noe vi hadde sett før. Med sylskarp presisjon er 60-tallets verdier, sjargong og tidskoloritt gjengitt så suverent at dramaserien forlengst har blitt et stilikon.

Til Nordiske Mediedager kommer Executive Producers Andre & Maria Jacquemetton. De har jobbet tett med serieskaper Matthew Weiner siden Mad Men eventyrets første sesong og har hatt ulike roller, inklusive både manus og produsent. Vi får høre om hvordan det hele startet, om hvordan de har jobbet og hvordan de skapte Don Draper (”the biggest man in the business”), og om hvordan de har omsatt serieskaper Matthew Weiners fantastiske manus til et helt eget univers. Fra sin beskjedne start på den amerikanske kabelkanalen AMC har Mad Men opplevd en eventyrlig suksess og blitt prisgrossist. Til nå har serien sanket 11 Emmys, 4 av dem for beste dramaserie (2008, 2009, 2010 og 2011) og 4 Golden Globe, 3 av dem for beste dramaserie. Videre 3 Writers Guild Award, 3 Art Directors Guild Award, for å nevne noen. For som Roger Sterling så fortrøstningsfullt sier: ”You know Don, When God closes a door, he opens a dress”.

Andre & Maria Jacquemetton, Executive Producers, Mad Men
Moderator: Christina Jeurling, Manusredaktør Skavlan


Guru Undercover - den sanne historien om en falsk profet
Fredag 11. mai kl. 16:30 til 17:30, Dovregubben

Filmskaper Vikram Gandhi så seg lei av poserende sjarlataner,”hellige” guruer og kommersialiseringen av yoga og folks religiøse godtroenhet. Hvordan blir en åndelig leder mer hellig enn oss andre? Dette spørsmålet inspirerte Gandhi til å la hår og skjegg vokse, kopiere sin bestemors indiske aksent og gå undercover som den fiktive religiøse guruen Sri Kumaré. Det tok ikke lang tid før han etablerte en trofast følgeskare som fulgte hans råd og veiledning. Dette er Borat i fullt alvor – noen ganger komisk, andre ganger direkte problematisk.

Med publikumsprisen fra filmfestivalen SXSW i lomma kommer han til Nordiske Mediedager for å fortelle om ideen, forberedelsene, utfordringene, samvittigheten, reaksjonene og den krevende øvelsen å forlate Sri Kumaré.

Vikram Gandhi, Regissør Disposable TV
Moderator: Asbjørn Slettemark, Programleder Lydverket, NRK


Snikende budskap, skjult reklame
Fredag 11. mai kl. 15:30 til 16:15, Peer Gynt

Det ble bråk da NRK oppdaget produktplassering i serien Lilyhammer. Men hvorfor ble det bråk? Og hvor nytt er egentlig dette? Hva er lov og hva skal seerne skjermes for?
Med illustrerende videoklipp og andre pedagogiske grep skal vi forklare reglene som forvirrer selv den mest garvede tv-produsent. Og vi tar debatten: Er produktplassering tv-reklamens lumske stesøster? Hvem har ansvaret, produksjonsselskap eller kanal og er det produktplassering som skal redde norsk tv-drama?

Lars Erling Olsen, Førsteamanuensis Markedshøyskolen
André Jåtog, Konseptutvikler Produktavdelingen AS
Petter Wallace, Eksternsjef NRK