Screenshot 20210317 200501 Samsung Internet
Einar Loftesnes. Foto: Sjur Aarthun

Vi treffer produsent Einar Loftesnes flankert av nytilsatt juniorprodusent Cathrine Wespestad.

Vi får begynne med litt historie. Einar, du har vært i bransjen, i ulike funksjoner og selskap siden tidlig på nittitallet, når og hvordan så Handmade Films in Norwegian Woods dagens lys?

Einar forteller at Pål Øie kom til ham med ”Villmark 2” i 2012 og at dette ble utgangspunktet for selskapet som eies av de to, sammen med fotograf og klipper Sjur Aarthun. Etter dette har de blant annet produsert Øies kinofilmer ”Tunnelen” (2019) og ”Astrup – Flammen over Jølster” (2019) –Vi liker veldig godt å jobbe sammen. Det er Pål sine ideer og så er det er vi tre som har jobbet sammen med disse ideene og fått filmene opp. Vi har en felles drivkraft og ønske om å lage og vise film.

Etter noen år som nomader hvor de var innom blant annet Media City Bergen og hjemmekontor, flyttet de inn i lokalene i Lille Øvregaten sist høst. -Vi har vært flinke til å skalere opp og ned etter behov. Nå trengte vi å utvide med klipperom og annet for å kunne starte opp produksjon. Selskapet skal blant annet i produksjon med Kjersti Rasmussens ”Marerittet” i juni.

Hvordan er dere organisert?

-I tillegg til meg, Pål og Sjur har vi fått inn Kristian Bruarøy i løpet av det siste året. Bruarøy har god kjennskap til tv-bransjen og fungerer nå som styreleder og serieskaper i selskapet. Ingen er fast ansatt, alle jobber på prosjekt. Men jeg og Pål er vel de som er tettest knyttet til selskapet, sier Loftesnes, vi jobber kun med Handmade-prosjekter, mens resten også jobber med prosjekter hos andre selskap.

Du er den eneste produsenten i selskapet, hvem diskuterer du for eksempel inntak av nye prosjekter med?

-Det handler mye om hvem vi har lyst til å jobbe med, sier han og forklarer han og de andre i selskapet diskuterer og gjør disse vurderingene i samarbeid. I tillegg har jeg en tett relasjon til distributørene og diskuterer med dem hva som vil være reelt å få opp å stå. Vi har jo også et stort fokus på utlandet og jeg lærte én viktig ting av tidligere kulturbyråd i Bergen, Gunnar Bakke. Han sa at bergensere ser ikke over fjellet, men utover havet. Det viktigste er å tenke internasjonalt og vi har derfor konsentrert oss om å være en del av et større internasjonalt sjangernettverk, i stedet for å føle at vi er alene i Bergen. Nå har vi f.eks. gode relasjoner i Kina etter at ”Astrup-Flammen over Jølster” ble vist der.

-Vi skal gjøre 2 ting, sier Loftesnes. -Vi skal lage sjangerfilmer med et norsk fokus på folklore, natur og vestlandsk identitet og vi skal lage filmer om vestlandske kunstnere. Det er våre to retninger. Nå er vi godt i gang med mange sjangerprosjekter, og så er vi i gang med ”Grieg – sound of Norway” og ”Knut Rumohr”. Videre har vi sjangerprosjektet til Kjersti Rasmussen som skal i gang nå, nye prosjekter fra Pål, og mange andre prosjekter som skal finansieres opp framover.

Dere har et samarbeid med flere distributører, hva ligger i det? 

Einar forteller at de samarbeider med de fleste store distributørene i dag. På noen av prosjektene våre er de inne og finansierer på utviklingen sammen med oss og det offentlige. Vi forsøker å snakke med alle, det kommer litt an på prosjektene. Nå har vi jo tre tv-serier som er klar for å selges inn og da bruker vi de store distributørene sitt nettverk for å gjøre den jobben. –Men det er viktig å si at grobunnen for det vi holder på med er støtten fra Vestnorsk filmsenter og rammetilskuddene fra Mediefondet Zefyr.

-Dessuten samarbeider sjangerfolk veldig bra, fortsetter Loftesnes. For eksempel så har vi en egen nordisk sjangerforening som heter Nordic Genre Invasion. Denne har en egen plattform som vi kan bruke for å markere oss på viktige arenaer så som Cannes, Berlin, LA, Sitges og Bucheon, har du en film så er du en del av den markedsføringen, her har også NFI vært flinke til å bidra. - Det er jo også tydelig at NFI tenker mer sjangerfilm nå enn tidligere, det er en satsning og dreining i tilskuddene.

Loftesnes har store ønsker og høye ambisjoner, på vegne av Handmade Films in Norwegian Woods, men også for filmproduksjonen på Vestlandet generelt. Og han satser. I 2020 kom pandemien og dens produksjonsbegrensninger. Men i den grad man kan ha god timing i dette befant selskapet seg da, etter to kinofilmer høsten 2019, egentlig i en god situasjon med en rekke prosjekter i utviklingsfasen. Loftesnes ansatte da hele seks manusforfattere, og nylig har også den syvende kommet på plass.

-Det er både erfarne forfattere og nyutdannede fra manuslinjen på UIB, forteller Loftesnes. –De blir satt i faste konstellasjoner med manusforfatterne på våre prosjekter, det fungerer utrolig godt, for alle parter. Man må ta litt sjanser, bransjen i Bergen må bli større og bedre, og den eneste måten er å få det til på er å la folk få sjansen! Alt begynner et sted og det er med manuset. Da må vi ha bedre og flere manusforfattere i Bergen. Vi har finansiert masse selv, men også fått masse støtte fra Vestnorsk filmsenter, Zefyr, NFI og distributører.  -Det er klart at de to kinofilmene som gikk bra har bidratt til at man har kunnet gjøre dette, resultatene har gitt oss kred og det gjør det lettere å få støtte på neste prosjekt.

Du produserer fortsatt kortfilm også?

Vi må lage kortfilm for å prøve ut talentene, sier Loftesnes. – Nå er Kjersti Rasmussens ”Tropaion” akkurat ferdig og den var et grep for å videreutvikle henne. Til sommeren spiller vi inn langfilmen hennes ”Marerittet”. Loftesnes forteller at filmen skal produseres i sin helhet i Bergen, både opptak og postproduksjon gjøres her. -Både Bergen kommunes korona-midler og støtten fra Mediefondet Zefyr har bidratt sterkt til at Nordisk Film har gått med på at vi legger alt her. Så vidt jeg vet har det ikke vært gjort før

Er det mange som banker på døra med prosjekter hos dere?

Nei, ikke så mange, men det er nok fordi vi stor sett sier nei nå. Vi har sinnssykt mange prosjekter i utvikling nå og må fokusere på dem for å få dem opp og stå.

Du har fått Cathrine inn som juniorprodusent, jeg antar det er en del av en større plan?

-Vi kommer nå inn i en runde med veldig mange produksjoner og da er det naturlig å få inn en juniorprodusent. -Da ryktet om det kom ut ringte Cathrine ganske fort, ler Loftesnes. Tanken her er jo at det er til god hjelp for oss samtidig som hun lærer masse og utvikler seg i løpet av dette året. 

Foto kreditt Raina Vlaskovska

Cathrine Wespestad. Foto: Raina Vlaskovska 

-Jeg har lært masse allerede, sier Cathrine. Hun hadde egentlig ikke tenkt at hun skulle være juniorprodusent, men etter å ha tenkt litt og fått satt egne prosjekter på pause var hun i gang hos Handmade. –Det er så fint å kunne spørre om ting hele tiden, det er godt å komme hit og Einar er en god leder. –Bare det jeg overhører i telefonsamtaler gir masse ny info! Nå skal jeg finne ut alt det jeg ikke vet, smiler Cathrine fornøyd. Hva som skjer etter dette året, om hun blir værende, tar inn sine prosjekter eller samarbeider på annen måte vil tiden vise.

Hvilke utfordringer ser du for filmproduksjonen i vår region?  

- Det som har manglet i vår region de siste årene har vært talentutviklingen. Det er ikke så mange nye som har sluppet til, særlig på langfilm og serier, der har vi mye å gå på. For eksempel burde det vært mulig å lage noen filmer og serier på lavbudsjett. –Se på Paul Tunge, se på Henrik Martin Dahlsbakken, det er ikke høye budsjetter, det er mengdetreningen! 

Einar er likevel positiv med tanke på produksjonen i vår region i nærmeste framtid, det skjer mye til sommeren og høsten, både fra Handmade og andre.

Hvordan ser Handmade Films in Norwegian Woods ut om 5 år?

Vi har ikke ambisjoner om å bli så store, vi skal like det vi holder på med, sier Loftesnes. – Vi liker å være involvert i de fleste fasene i et prosjekt. Det er jo det vi elsker! På de to kinofilmene vi hadde i 2019 var alle involvert i alle faser fra begynnelse til slutt, og det var fantastisk, vi laget disse filmene sammen. Jeg vil være hands on, vi må fokusere på spesifikke prosjekter slik at vi har tid til å være involvert i alle faser. Vi har alltid vært opptatt av å ta i bruk ny teknologi for å øke kvaliteten og produsere mer kostnadseffektivt. Vi ser nå blant annet på mulighetene med å bruke spillteknologi inn i filmproduksjonene, dette er spennende og åpner opp mange muligheter i historiefortelling. Vi forsøker å være innovative og dette er en del av vår framtidsplan. 

Hvordan er det å være en del av bransjen i Bergen?

-Det er en bra gjeng, sier Loftesnes. -Vi har et fellesskap og et samarbeid, alle hjelper hverandre. -Da kan Vestlandet bli sterkere sammen og se ut mot verden, konkluderer den nye juniorprodusenten.

 

Du kan besøke Handmade Films in Norwegian Woods sin hjemmeside her