En dråpe luksus
Regissør: Per Christian Magnus
Produsent: Per Christian Magnus, Anne Marie Groth
Tilskudd fra Vestnorsk filmsenter
April 2010: 80 000
Vi lever i en tidsepoke hvor private selskaper, fra EXON til Virgin Airlines; milliardærer og millionærer, fra Bill Gates til Warren Buffet og; kjendiser, fra Angelina Jolie til Morten Harket, er med på hva som i England kalles ”The Save Africa wagon”. ”Alle” skal redde Afrika og ,det er mer og mer vanlig at bedrifter i dag har et program for Corporate Social Responsability. Veksten i en veldedighetsindustri som retter sin energi og givervilje mot ”de fattige i Afrika” er et slående trekk i samtiden og den har også nådd Norge. Dette skjer til tross for at de fleste land Afrika de siste årene har gjennomlevd en rivende økonomisk vekst. Omverdenens vane med å se det nest største kontinentet - med 53 land - som om det befinner seg i en permanent gigantkrise, er nå Afrikas største problem mener mange afrikanske politikere, forskere og internasjonale eksperter. Etter hvert har det utviklet seg en ny og egen yrkesgruppe som lever av å gi råd til bedrifter og personer som ønsker å etablereCSR prosjekter. For fattige land i Afrika innebærer dette at det finnes et stadig økende antall mennesker som ikke bare ”taler deres sak”, men som også forteller om hvor enkelt det er å løse deres problemer. Dokumentaren skal skildre dette internasjonale og nasjonale fenomenet som, på grunn av den statusen og legitimiteten dens fremste representanter generelt nyter, har store konsekvenser for hvordan vi alle tenker om verden, om hvordan fattigdom og urettferdighet skal adresseres, og for hvordan internasjonal forretningsvirksomhet drives.
Dette prosjektet baserer seg på det unike samarbeidet mellom Robert Reinlund, Anne Marie Groth, Per Christian Magnus og Terje Tvedt, som tidligere har levert dokumentarfilmer som ”Sultbløffen (2008)”, ”De hvite hjelperne (2007)”, ”De norske statsmisjonærene (2004)” og ”De norske leiediplomatene (2003)”.