Inspirerende bransjedager
Fra venstre: Njål Lambrechts, Beate Basso, Marie Helene Høyberg, Klara Nilsson Grunning, Vibeke Skistad, Kim Christiansen, Live Bonnevie, Mari Hvattum
Vestnorske bransjedager 2025 samlet filmbransjen fra hele regionen til to innholdsrike dager med faglig fordypning, prosjektpresentasjoner og engasjerende samtaler. Bransjedagene viser seg å være en viktig møteplass for både etablerte aktører og nye stemmer, og bekreftet nok en gang regionen som en kreativ kraft i norsk audiovisuell produksjon
Fra venstre: Mikael Opstrup, Klara Nilsson Grunning
“Jeg er så takknemlig for alles engasjement og deltakelse under Bransjedagene. Det var så inspirerende for meg å se den kraft og inspirasjon som faglig dialog, kreativ utveksling, og delingskultur skaper. Og jeg håper hele bransjen kan se med stolthet på de unike og mangfoldige prosjekt som produseres her på Vestlandet. For meg er det ekstra fint å få lov å bli inkludert i aktuelle og relevante diskusjoner og høre om det som er viktig for bransjen - for å kunne gjøre forskjell. Jeg opplever at disse treffer har stor betydning for oss alle.”
Fra venstre: Reidar Digranes, Maria Ekerhovd
Blant høydepunktene for årets bransjedager var:
Kulturbyråd i Bergen —Reidar Digranes— besøkte bransjedagene og gratulerte Maria Ekerhovd og Mer Film med suksessen til deres film Affeksjonsverdi —regissert av Joachim Trier— som nylig mottok Grand Prix i Cannes.
Sigmund Elias Holm og distributørene Jarle Namtved (Ymer Media), Linn Barholt (Norsk Filmdistribusjon) og Morten Christoffersen (Nordisk Filmdistribusjon) som ser nærmere på kinohøsten sett fra Vest. Det er i år hele 22 norske kinofilmer, og i denne sesjonen tok vi for oss de kommende titlene fra vestnorge; Se Meg, Kraken, og Havfolket.
Nye Stemmer IV - Tre spennende prosjekter fra nye talenter ble pitchet og fikk sjansen til å få feedback på både sin pitch og på sitt prosjekt. De tre som pitchet var Veslemøy Stavdahl med prosjektet Smuss, Silas Hauge med prosjektet Kjøtthjerte, og Ingrid Haugen Nonskar med prosjektet Heksfluence.
Get on the Buzz, et alvorlig og latterfult gameshow, hvor distributørene måtte svare for seg ovenfor et panel av filmskapere. Det ble en kaotisk og herlig stemning hvor vi prøvde å komme til bunns i begrepet "content branding" —som viste seg å være vanskeligere gjort enn sagt å bli enig om. For klarhets skyld, så legges det ved en definisjon her for ettertanke. Send gjerne inn kommentarer om du har innspill!
Content branding - et forslag til definisjon
Dette konseptet omhandler hvordan innhold brukes strategisk for å bygge og styrke et merkevareuttrykk. Det er en form for merkevarebygging der selve innholdet er bæreren av verdiene, identiteten og budskapet til en merkevare, snarere enn tradisjonell reklame. Målet er å skape en emosjonell kobling og tillit over tid heller enn å selge produktet. I forbindelse med film kan dette omfatte hvordan et prosjekt posisjonerer seg i markedet, hvilke verdier og assosiasjoner det vekker hos publikum, og hvordan innholdet kan bidra til å bygge kulturell kapital rundt en aktør eller et studio.
Fra venstre: Veslemøy Stavdahl, Silas Hauge, Ingrid Haugen Nonskar
Hemmelig kortfilm: Fall
Bransjedagene ble avsluttet med en visning av regissør Mathilde Meraki Ypsøy sin kortfilm Fall, hvor Stella (9) tar i bruk kreative metoder for å ta tilbake makten når hun blir utsatt for vold i sitt eget hjem. En kortfilm om hvordan sinne og bestraffelse forflytter seg i en maktspiral.
Takk til våre samarbeidspartnere:
De vestnorske bransjedagene 2025 ble arrangert av Vestnorsk filmsenter i samarbeid med Mediefondet Zefyr, Bergen Kino, BIFF, og Norsk Filmforbund. Vi takker til alle bidragsytere som har vært med —både på og bak scenen— som har vært med på å gjøre disse to dagene til en strålende feiring av filmbransjen i vår region.